dimarts, 14 d’octubre del 2008

GUIÓ PER AL COMENTARI DE TEXTOS




COMENTARI DE TEXTOS
2n de Batxillerat
Curs 2008-2009


A)Capacitat d’anàlisi i de síntesi del text. (3 punts)
Descripció i explicació de l’estructura del text (en relació amb la coherència textual)

1. Resum del text

2. Identificació del tema (eix temàtic) i dels motius secundaris. Anàlisi del títol i d’altres elements paratextuals (si en té).

3. Delimitació de les parts del text.- Estructura textual prototípica en relació al gènere o al tipus de text: expositiva (Introducció, exposició, conclusió), argumentativa (introducció, exposició (de fets) i d’arguments, conclusio), narrativa (plantejament, desenvolupament o nus, desenllaç), etc.
Esquemes organitzatius (pregunta-resposta, problema-solució, causa-conseqüència, descripció-enumeració).

4. Estructura temàtica . Climàtica, anticlimàtica, linial, circular.

5. Identificació del tipus de progressió temàtica
-de tema constant
-lineal
-de temes derivats

B)Comentari crític sobre el contingut

B1)Caracterització del text (3 punts)

1. Identificació del context comunicatiu. Anàlisi i valoració de les dades externes al text (títol, autor, data...) que ens permetran plantejar-nos hipòtesis sobre els aspectes que hem d’analitzar).

2. Àmbit d’ús i gènere textual:
· Acadèmic: manual, diccionari, assaig científic, ponència, resum...
· Periodístic: notícia, reportatge, article, columna, editorial...
· Publicitari: anunci, cartell, eslògan, espot...
· Literari: narrativa, lírica, teatre i assaig.
· Administratiu: decret, llei, acta, instància...
· [Interpersonal]

3. Tipologia textual: text narratiu, descriptiu, expositiu, argumentatiu, instructiu, conversacional (expositivoargumentatiu, mixte).

4. Finalitat comunicativa:
· Informar: (àmbit acadèmic, periodístic...)
· Orientar l’opinió i la conducta (periodístic, publicitari...)
· Regular la vida social (administratiu)
· Estètica (literari...)

5. Canal:
· Escrit (per a ser dit / per a ser llegitl)
· Oral (espontani / preparat)
· Temps i espai (discurs en situació / discurs diferit)
· Unidireccional / multidireccional (pel nombre de receptors)
· Unilateral / multilateral (pelnombre d’emissors)

6. Participants: emissor i receptor (enunciador i destinatari)
· Autor real / autor model. Lector real / lector model
· Presència o absència (anàlisi de les marques díctiques)
· Modalització
· Impersonalitat
· Relació entre els participants (formal / informal (dixi social) segons el grau de coneixença i confiança i l’àmbit d’ús)
· Polifonia i intertextualitat (altres veus diferents del locutor):
-Discurs citat (estil directe / indirecte)
-Polifonia implícita (estil indirecte lliure i intertextualitat)
· Dixi temporal i espacial

7. Anàlisi de la variació lingüística
· Varietat diatòpica (procedència geogràfica de l’autor, marques lingüístiques...)
· Varietat diafàsica (registre): segons el tema, el canal, la finalitat i el nivell de formalitat. (Veure si es tracta de l’estàndard amb possible tendència cap al col·loqial o especialitzat)
· [Varietat diastràtica]
· [Varietat diacrònica]

8. Procediments de cohesió:
a. Lexicosemàntica
· Repetició
· Sinonímia
· Hiperonímia
· Camps
· [...]
b. Morfosintàctica:
· Anàfora
· Procediments per condensar la informació (nominalització, oracions de relatiu...)
· Procediments per aclarir la informació (aposició, exemplificació, reformulació, notes...)
· Temps verbals
· Modalitat oracional i funcions lingüístiques predominants

9. Estudi de la connexió (anàlisi dels connectors textuals)

10. Estudi de la disposició textual i tipogràfica

B2)Valoració personal (1 punt)

· Valoració de les idees expressades per l’autor.
· Nous arguments a favor o en contra.
· Interés o actualitat del tema tractat. Temes relacionats.
· Avaluar si el text aconsegueix la finalitat comunicativa que es proposa.
· Judici personal.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada