dimecres, 3 de desembre del 2008

Proper examen 2n Batxiller

Recordeu que el proper examen serà un comentari de text i dues preguntes. Per al comentari, caldrà explicar els següents aspectes de l'adequació i de la cohesió del text:

-Àmbit d'ús i gènere
-Finalitat i tipus de text
-Canal: oral/escrit, temps i espai, un o diversos emissors/receptors
-Participants: emissor i receptor model/real, presència/absència (dixi personal/impersonalitat), polifonia.
-Variació lingüística

Les preguntes seran de morfologia nominal i de qüestions textuals específiques

Pots repassar llegint els comentaris publicats a les entrades anteriors.
Recorda que és molt important la claredat, la concisió i la correcció gramatical.

diumenge, 30 de novembre del 2008

Anàlisi de la variació lingüística del Text 12: El Micalet Galàctic (pàgina 96)

El text respon a una variant diacrònica actual ja que no hi trobem marques lingüístiques que ens facen pensar el contrari.
Està escrit en llengua estàndard, encara que la relació de proximitat que entre emissor i receptor delata la dixi personal (tu o vosaltres), les preguntes retòriques i la interjecció (vinga!) li donen un estil informal, que l’acosta al registre col·loquial. Encara que no trobem formes d’argot, el que acabe de dir em fa pensar que el text està destinat a un públic jove/infantil.
Pel que fa a la varietat geográfica, es tracta de la varietat occidental de la llengua –en concret, valencià- , la qual cosa observem en l’ús del possessiu “la teua” i els morfemes de present “espere”...

dilluns, 10 de novembre del 2008

Comentari del canal


Heus ací un possible comentari del canal i part dels participants corresponent a l'exercici 3 de la pàgina 96.


Des del punt de vista del canal, és un text escrit per a ser llegit. És diferit perquè l’emissor i el receptor no comparteixen ni el mateix temps ni el mateix espai. Com que va dirigit a diversos receptors, és multidireccional i unilateral perquè hi ha un sol emissor.
L’autor real és la redacció de la revista El Micalet Galàctic. L’autor model tracta d’aproximar-se als joves lectors amb un llenguatge directe, poc formal i amb molta familiaritat (tu o vosaltres), tenint en compte que els lectors model són els xiquets o adolescents.
L’emissor és present mitjançant marques díctiques: pronoms personals de primera persona del singular (jo, em, ’m, ’m, -me), el morfema verbal de primera persona del singular (vaig, havia, vull, voldria, sortejaré, espere). El receptor és present amb les marques del morfema verbal de segona persona del plural (esteu, encerteu), el pronom personal de segona persona del singular i les del morfema de segona persona del singular (coneixies, saps, escriu, conta).

dilluns, 3 de novembre del 2008

Història de la llengua


Podeu publicar ací els vostres resums d'història de la llengua. Recordeu que cal revisar a fons els textos abans de publicar-los.
Homilies d'Organyà

dijous, 30 d’octubre del 2008

Música de poetes

Música de poetes és un espai que ens convida a conéixer els nostres poetes a través de les versions musicades que n'han fet els millors cantautors. Ací teniu el poema Els amants, de Vicent Andres Estellés musicat i interpretat pel cantautor alcoià Ovidi Montllor.
Pots escultar el poema en Música de Poetes.

Atenció al proper examen parcial


El proper examen presentarà diversos textos per tal de fer-hi el comentari dels aspectes d'adequació que ja coneixem. Hi haurà també preguntes sobre les qüestions que, de moment, hem deixat fora del comentari (estructura, esquemes organitzatius, impersonalitat). Per últim, podria haver-hi alguna pregunta de gramàtica ( article neutre, gènere i nombre)

Comentaris de "Claudi"

Animeu-vos a publicar ací la part que ja teniu feta del text Claudi. Recordeu que la clau del comentari és el baix grau de formalitat i una certa subjectivitat impròpies d'un text de l'àmbit acadèmic. Cal per tant referir-se a les expressions col·loquials i la modalització.

dimecres, 29 d’octubre del 2008

Comentaris de "Em sent indi"


Tal com hem parlat en classe, al llarg del curs anirem completant el comentari del text Em sent indi de Josep Pitarch. Animeu-vos a publicar ací la part de comentari que ja teniu feta.


dimecres, 15 d’octubre del 2008

Tirant lo Blanc

Lectura per a 1r Batxiller.
Us proposem la lectura de Tirant lo Blanc per a aquest primer trimestre. La versió proposada és l'edició de Bromera en la col·lecció Els nostres autors. No obstant això, ja sabeu que podeu llegir altres edicions de l'obra sempre que el professor hi done el vist i plau. Recordeu que la lectura s'avaluarà oralment al llarg de tot el trimestre. Per tant, no espereu a l'últim dia.
Humor, ironia, erotisme, acció. Tot açò i molt més és el Tirant lo Blanc. Una novel·la cavalleresca on els personatges, fets a la mesura de l´home, mengen i dormen, lluiten i són ferits. Aquesta novel·la, qualificada per Vargas Llosa com a «novel·la total», és una obra de ficció creada a partir dels elements reals que configuraren la vida i els costums de la noblesa valenciana del segle XV. El Tirant lo Blanc és una obra clau de la nostra literatura, i els lectors actuals, amb aquesta versió preparada per Francesc Machirant, tenen l´oportunitat de fer un primer tast deliciós que els acostarà a la novel·la de Joanot Martorell.

dimarts, 14 d’octubre del 2008

GUIÓ PER AL COMENTARI DE TEXTOS




COMENTARI DE TEXTOS
2n de Batxillerat
Curs 2008-2009


A)Capacitat d’anàlisi i de síntesi del text. (3 punts)
Descripció i explicació de l’estructura del text (en relació amb la coherència textual)

1. Resum del text

2. Identificació del tema (eix temàtic) i dels motius secundaris. Anàlisi del títol i d’altres elements paratextuals (si en té).

3. Delimitació de les parts del text.- Estructura textual prototípica en relació al gènere o al tipus de text: expositiva (Introducció, exposició, conclusió), argumentativa (introducció, exposició (de fets) i d’arguments, conclusio), narrativa (plantejament, desenvolupament o nus, desenllaç), etc.
Esquemes organitzatius (pregunta-resposta, problema-solució, causa-conseqüència, descripció-enumeració).

4. Estructura temàtica . Climàtica, anticlimàtica, linial, circular.

5. Identificació del tipus de progressió temàtica
-de tema constant
-lineal
-de temes derivats

B)Comentari crític sobre el contingut

B1)Caracterització del text (3 punts)

1. Identificació del context comunicatiu. Anàlisi i valoració de les dades externes al text (títol, autor, data...) que ens permetran plantejar-nos hipòtesis sobre els aspectes que hem d’analitzar).

2. Àmbit d’ús i gènere textual:
· Acadèmic: manual, diccionari, assaig científic, ponència, resum...
· Periodístic: notícia, reportatge, article, columna, editorial...
· Publicitari: anunci, cartell, eslògan, espot...
· Literari: narrativa, lírica, teatre i assaig.
· Administratiu: decret, llei, acta, instància...
· [Interpersonal]

3. Tipologia textual: text narratiu, descriptiu, expositiu, argumentatiu, instructiu, conversacional (expositivoargumentatiu, mixte).

4. Finalitat comunicativa:
· Informar: (àmbit acadèmic, periodístic...)
· Orientar l’opinió i la conducta (periodístic, publicitari...)
· Regular la vida social (administratiu)
· Estètica (literari...)

5. Canal:
· Escrit (per a ser dit / per a ser llegitl)
· Oral (espontani / preparat)
· Temps i espai (discurs en situació / discurs diferit)
· Unidireccional / multidireccional (pel nombre de receptors)
· Unilateral / multilateral (pelnombre d’emissors)

6. Participants: emissor i receptor (enunciador i destinatari)
· Autor real / autor model. Lector real / lector model
· Presència o absència (anàlisi de les marques díctiques)
· Modalització
· Impersonalitat
· Relació entre els participants (formal / informal (dixi social) segons el grau de coneixença i confiança i l’àmbit d’ús)
· Polifonia i intertextualitat (altres veus diferents del locutor):
-Discurs citat (estil directe / indirecte)
-Polifonia implícita (estil indirecte lliure i intertextualitat)
· Dixi temporal i espacial

7. Anàlisi de la variació lingüística
· Varietat diatòpica (procedència geogràfica de l’autor, marques lingüístiques...)
· Varietat diafàsica (registre): segons el tema, el canal, la finalitat i el nivell de formalitat. (Veure si es tracta de l’estàndard amb possible tendència cap al col·loqial o especialitzat)
· [Varietat diastràtica]
· [Varietat diacrònica]

8. Procediments de cohesió:
a. Lexicosemàntica
· Repetició
· Sinonímia
· Hiperonímia
· Camps
· [...]
b. Morfosintàctica:
· Anàfora
· Procediments per condensar la informació (nominalització, oracions de relatiu...)
· Procediments per aclarir la informació (aposició, exemplificació, reformulació, notes...)
· Temps verbals
· Modalitat oracional i funcions lingüístiques predominants

9. Estudi de la connexió (anàlisi dels connectors textuals)

10. Estudi de la disposició textual i tipogràfica

B2)Valoració personal (1 punt)

· Valoració de les idees expressades per l’autor.
· Nous arguments a favor o en contra.
· Interés o actualitat del tema tractat. Temes relacionats.
· Avaluar si el text aconsegueix la finalitat comunicativa que es proposa.
· Judici personal.


dissabte, 9 d’agost del 2008

Embolics lingüístics


Les mancances lingüístiques poden entrebancar la comunicació de tal manera que, en moltes ocasions, podem acabar dient coses diferents i fins i tot contràries a aquelles que volem dir. Problemes de flexibilitat provocats per una sintaxi deficient o un ús inadequat dels signes auxiliars, per exemple, poden menar el parlant a emetre missatges tan incoherents que serien còmics si no foren tristos.
En TTT et proposarem casos extrets de la vida real (insistim, casos autèntics) per tal que hi reflexiones i esbrines el tipus d'error.
Heus ací un primer exemple. En una pintada, un grafti, en un mur veig:



DROGUES NO = (MORT)

I ací, algunes preguntes:

1. Què diu el text? No què vol dir, sinó què diu.
2. Què creus que volia dir?
3. Com ha arribat a dir (suposant que diga alguna cosa) el contrari del que volia dir amb tan sols tres paraules?